Dyskusje na temat działalności WTG, organizacji, planów, działań, spotkań, itd.
Odpowiedz

Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

09 paź 2012, 22:06

Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

Jak zapewne wielu z Was wiadomo, w ubiegłym roku zostaliśmy wpisani na listę Organizacji Pożytku Publicznego uprawnionych do otrzymywania odpisów 1% z podatku. Jak się w sierpniu okazało, nie został dopełniony warunek dopisania na liście do naszego towarzystwa numeru konta bankowego. Do listy stworzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej konta bankowe dodaje Ministerstwo Finansów na podstawie danych z Urzędów Skarbowych. Z kolei Urzędy Skarbowe sporządzają je w oparciu o odrębne pisma stowarzyszeń zaliczonych do otrzymywania tej gratyfikacji. Opisuję tę procedurę po to, aby uświadomić wszystkim stopień zbiurokratyzowania działalności Organizacji Pożytku Publicznego. Okazało się, że to my nie uruchomiliśmy tej lawiny spisów. Być może gdybyśmy korzystali z pomocy wyspecjalizowanych firm, nie byłoby problemu. Jednak zraziły nas koszty takiej pomocy. Przez dwa miesiące, po zorientowaniu się w czym rzecz, próbowaliśmy wyjaśnić i „odkręcić” tę sprawę i dlatego dopiero teraz piszę ten komunikat.
Jesteśmy rozżaleni gdyż drugi rok z rzędu, na skutek kruczków i zawiłości biurokratycznych nie udało na się skorzystać w pełni z przywileju bycia OPP. Jest nam szczególnie przykro, że naraziliśmy i wprowadziliśmy w błąd wiele osób informując i namawiając do wpłaty 1% podatku. Dlatego też przepraszamy wszystkich za powstanie takiej sytuacji. Przepraszamy zwłaszcza te osoby które chciały pomóc i przekazały część swego podatku na naszą organizację z myślą o pomocy wszystkim genealogom. Jednocześnie składamy serdeczne podziękowania za przekazane wpłaty, które nie dotarły i zasiliły budżet państwa.

Jednak nie poddajemy się, tak jak nie poddawaliśmy się przy rejestracji Towarzystwa i przy składaniu kilkukrotnych wniosków o wpisanie na listę OPP. Ponownie analizujemy całą procedurę i ponownie będziemy starali się uzyskać miejsce na liście OPP uprawnionych do otrzymywania 1% odpisu.

Mam nadzieję, że komunikat ten w całości wyjaśnia zaistniałą sytuację i pozwala nam mieć
nadzieję na Waszą wyrozumiałość i zaufanie na przyszłość.

Jednocześnie, jeśli ktoś z naszego, genealogicznego środowiska znający się na zawiłościach biurokratycznych związanych z OPP zechciałby skonsultować z nami, czy dopełniliśmy w tym roku wszystkich formalności, będziemy bardzo zobowiązani.

W imieniu Zarządu WTG-GNIAZDO

Wojciech Jędraszewski

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

10 paź 2012, 12:13

Nie.........! :shock: :x

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

10 paź 2012, 13:14

Umieściłem na forgenie, ale piszę też tutaj, bo to przecież dotyczy głównie naszych członków i sympatyków.

Aby przybliżyć nieco temat biurokracji podam nieco faktów. O zmianach dotyczących OPP rozmawialiśmy już dawno. Pierwszym krokiem było przekształcenie naszego stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie rejestrowane w sądzie OPP. Wtedy zderzyliśmy się po raz pierwszy z biurokratyczną machiną, statutami, wpisami do KRS, oświadczeniami o niekaralności, wyborami władz stowarzyszenia, komisji rewizyjnych i całą masą innych formalnych rzeczy, o których istnieniu nie mieliśmy wcześniej pojęcia. Na szczęście parę osób pomogło, kilku członków miało jako takie doświadczenie wyniesione z prowadzenia spółek, a dodatkowo nasz statut oparliśmy na już wcześniej rejestrowanym statucie PTG, co znacznie uprościło całą procedurę, bo – z tego co pamiętam – byliśmy wzywani jedynie do uzupełnienia dokumentów. Udało się. To był rok 2008. Kolejnym krokiem było przekształcenie WTG w Organizację Pożytku Publicznego. Planowaliśmy to od 2009 roku, przygotowując się dobrze, a przynajmniej tak nam się wydawało. Zbieraliśmy wiedzę ze stron internetowych, poradników NGO i doświadczeń znajomych i członków WTG. Uzbrojeni w dokumenty i projekt zmian w statucie, podjęliśmy próbę rejestracji w 2010 r. W maju odbyło się Walne w Żerkowie, na którym przegłosowaliśmy statut, przygotowaliśmy wszystkie dokumenty i złożyliśmy w sądzie. Pech chciał, że w międzyczasie (chyba marzec 2010) zmieniła się ustawa. Część wymagań opisywanych w poradnikach i ustalanych wcześniej okazała się niewystarczająca. W końcu sierpnia 2010 r. sąd wzywa nas do uzupełnienia brakujących oświadczeń, zaświadczeń i żąda zmian w statucie żeby jego zapisy stały w zgodności z ustawą – w sumie litania na 2 strony. Mamy na to miesiąc. List dostajemy, czytamy i analizujemy po tygodniu – dwóch. Zwołanie walnego? Trwa przynajmniej 2 tygodnie, a ustalenie terminu nie jest łatwe, bo nikomu nie pasuje, a nie chcemy, żeby zmiany w statucie odbywały się przy 4 osobowej reprezentacji. Piszemy do sądu z prośbą o wydłużenie terminu, a walne planujemy w międzyczasie. Sąd odmawia 28 września 2010 r. 16 października odbywa się kolejne Walne, gdzie ekspresowo poprawiamy statut. Jest nieźle, uzupełniamy papiery – musimy między innymi udowodnić naszą minimum 2-letnią działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy. Idziemy po prośbie do instytucji, z którymi współpracujemy (archiwa, szkoły, jednostki samorządowe), opisujemy projekty które prowadzimy. Jest łatwiej, ale gdybyśmy dopiero startowali, o otrzymaniu statusu OPP nie byłoby mowy. Kompletujemy wszystko i wysyłamy do sądu. 22 listopada przychodzi długo oczekiwane pismo z sądu. Jesteśmy OPP? Nie, jeszcze brakuje oświadczenia o przekazaniu w całości dochodów z OPP na działalność pożytku publicznego. Na szczęście to można załatwić na spotkaniu zarządu. Jest, gotowe – jeszcze ciepłe wysyłamy. W rocznicę stanu wojennego (znamienne) przychodzi decyzja o wpisie do rejestru OPP. Wygraliśmy! Niezupełnie, bo lista ministerstwa z organizacjami uprawnionymi do odbierania 1% była zamykana 10.12.2010. Spóźniliśmy się o kilka dni. Obiecujemy sobie, że dopełnimy wszystkich formalności, żebyśmy mogli zbierać pieniądze w przyszłym roku. Walne, sprawozdania, księgowość – to wszystko jest prowadzone bez zarzutu. Załatwienie sprawozdań po walnym zajmuje min. 2 tygodnie. Kompletowanie dokumentów i ich sortowanie także nie jest proste. To sprawozdania, załączniki, załączniki do załączników. Zapominamy o wydruku jednej strony, uzupełniamy dokumentację w kolejnych listach. Rok 2012 – pozostaje przeprowadzić akcję promocyjną. Ogłaszamy, że zbieramy 1%. Sprawdzamy – jesteśmy na liście. Jest dobrze, w tym roku nie pominęli nas. Potem okaże się, że brakuje numeru konta, co nas dyskwalifikuje, ale wtedy jeszcze o tym nie wiemy. Przecież numer konta jest w urzędzie skarbowym tak czy siak. Tyle że nie jest wskazany jako numer dla odpisów 1%.
Od maja czekamy. Mija maj, mija czerwiec, mija lipiec… Dzwonimy do urzędu skarbowego, wyjaśniamy, dlaczego nie ma pieniędzy. Nikt nie wie – osobiście rozmawiałem z 10 osobami w różnych pokojach. Nikt nic nie wie, przełączają do innych osób. W końcu pani księgowa sprawdza – w Gnieźnie nie wpłynęły żadne odpisy, nikt nie wpłacił. Niemożliwe, przecież na pewno kilka osób wpłaciło. Wyjaśniamy w Ministerstwie. W końcu ktoś wyjaśnia, że nie ma nas na liście, bo nie podaliśmy numeru konta. Akcja wpisywania numeru angażuje urzędy skarbowe i dwa ministerstwa. Szkoda, że nikt nie zadzwonił, nie napisał maila… Sprawdzamy, czy da się coś odkręcić. Nie da się.
Pozostaje przeprosić i liczyć na wpłaty w przyszłym roku starając się zadbać o wszystkie niezbędne formalności. A będzie ciężko, bo zmienił się wzór sprawozdania do ministerstwa. Wzór ma kilkanaście stron rubryk. Na szczęście jest formularz internetowy. Jest, ale go nie ma, a przynajmniej nie było. W marcu 2012 informacja na stronie ministerstwa, że system do sprawozdań będzie w kwietniu. W kwietniu informacja, że nadal w kwietniu, ale systemu nie ma. Piszemy maila - jednego, drugiego. W połowie maja pojawia się system. A termin jest do połowy lipca, co daje organizacjom PP 2 miesiące. Niby dużo, ale dla małych organizacji i ludzi niezaznajomionych z wypełnianiem wniosków przez internet (a system jest skomplikowany), to niewiele. Dodatkowo nie ma pomocy. No, jest na stronie, ale mało przydatna. Dotyczy głównie wypełniania wniosku od strony technicznej. To jest dla nas łatwe, choć system jest nieczytelny i niezbyt intuicyjny. Merytorycznej pomocy brak. Dzwonimy do ministerstwa, rozmowa z jedną osobą, potem z drugą. Miła pani informuje, że jest infolinia i podaje numer. Ale dodaje: „raczej się tam pan nie dodzwoni, bo obsługuje ją jedna osoba”. No tak, na kilka czy kilkanaście tysięcy organizacji to wystarczy. Nie ma co. Jestem cierpliwy i udaje się dodzwonić. Tłumaczę moje wątpliwości merytoryczne – a pani mówi, żebym wysłał maila. No cóż, wysyłałem 2 razy wcześniej. Wysyłam po raz trzeci i dostaję wymijające odpowiedzi. Wypełniamy jak nam się wydaje, pewnie i tak nikt tego nie sprawdzi, chyba że rzucą do pomocy tę panią z infolinii… Ogólnie ludzie są mili (nikt specjalnie nie rzuca kłód pod nogi) ale mało pomocni. W każdym razie sprawozdanie mamy załatwione. Numer konta uzupełniliśmy i będziemy sprawdzać na liście uprawnionych do otrzymywania 1% czy jesteśmy.

Reasumując – niby państwo chce wspomóc sektor NGO, ale z idei odliczenia 1% korzystają pewnie duże stowarzyszenia i fundacje, które stać na zatrudnienie prawnika, który przeprowadzi ich przez cały proces. W innym przypadku instytucje państwowe (a jest ich kilkanaście) mnożą wymagania proceduralne, formalne, administracyjne, prawne. Niby wszystko według ustawy czy odpowiednich rozporządzeń, ale mogłoby być przyjaźniej.

W każdym razie jesteśmy bogatsi o doświadczenia.

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

23 gru 2012, 22:45

Więc pomogłem budżetowi, a mogłem biednym. Udało mi się namówić, albo zdało się na mój wybór dla OOP 0000309548 36 podatników, którzy złożyli się na kwotę 1301,40 zł.
Kartka z nazwiskami zdążyła zżółknąć. Ale bardziej mi szkoda Waszej mordęgi i poczucia bezsilności. Zawiadomcie o efekcie Waszych starań, by nie polec i w tym Nowy 2013 Roku.
I trzeba życzyć,by odpisy za 2012 r. znacznie nie spadły.Współczuję Wam, bo jako doradca podatkowy wciąż mam do czynienia z biurokracją, życzliwością niekompetentnych,
szczególnie w dziedzinach, gdzie instytucje Państwa "robią nam łaskę". Co prawda nie załatwiałem nikomu OOP, ale spotykałem żalących się na to co Wy przedstawicieli
z założenia biednych organizacji czy towarzystw. Nic tylko życzyć lepszego 2103 roku. Pozdrawiam i do przodu, zamykając niefart roku 2012. E.Małecki

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

26 sty 2013, 18:41

Co z odpisem 1%. Pozdrawiam.

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

01 lut 2013, 12:56

No właśnie, co z odpisem? Jesteśmy na liście, ale tam, gdzie powinno być konto bankowe pisze: BRAK jak niżej:
0000309548 WIELKOPOLSKIE TOWARZYSTWO GENEALOGICZNE "GNIAZDO" WIELKOPOLSKIE GNIEŹNIEŃSKI GNIEZNO MNICHOWO BRAK
wg stanu na 15 stycznia 2013 na stronie http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organ ... blicznego/
i "przegapiliśmy" termin do zmian? "W przypadku, gdy wykaz ten nie zawiera numeru rachunku bankowego lub numer ten jest błędny, w terminie do dnia 31 stycznia 2013 roku, organizacja pożytku publicznego jest obowiązana w formie pisemnego oświadczenia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według siedziby organizacji o numerze rachunku bankowego właściwym do przekazania 1 % podatku.
Infolinia pod numerem telefonu: 22 661 11 47 w godzinach 10.00-15.00"

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

01 lut 2013, 13:07

Hej,

sprawa jest w toku. Sytuacja wygląda następująco: złożyliśmy pismo do Urzędu Skarbowego dotyczące numeru konta jeszcze w zeszłym roku, kiedy okazało się, że nie dostaniemy pieniędzy z uwagi na brak numeru konta. Normalnie urząd skarbowy wysyła tę informację do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, które publikuje numery konta na specjalnej liście http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organ ... blicznego/

Zdziwiliśmy się, że na tej liście (pierwszej) z 15 stycznia nie ma w dalszym ciągu naszego numeru konta. Wojtek był w Urzędzie Skarbowym z kolejnym pismem, a ja dowiadywałem się w innych Urzędach i ponoć Urząd nie ma możliwości nie przekazać numeru konta do Ministerstwa z jakiegoś powodu (np. braku w innych dokumentach, zaległościach, itd.). Poza tym Urzędy Skarbowe mają w tym roku podobno wytyczne, aby w przypadku braku numeru konta kontaktować się z OPP - w praktyce pewnie różnie to wygląda. Z nami w zeszłym roku nikt się nie skontaktował.

W każdym razie złożyliśmy dwa pisma - jedno listownie (na pewno dotarło już w zeszłym roku) i teraz kolejne osobiście, monitorujemy sprawę i czekamy. W połowie lutego jest publikowana kolejna, uzupełniona lista z Ministerstwa. W każdym razie dopełniliśmy wszystkich formalności i czekamy na Urząd i Ministerstwo. Trochę szkoda, bo już tracimy odpisy od firm, a nie chcemy znów wszędzie ogłaszać, zanim nie będziemy mieli 100% pewności, że numer konta będzie umieszczony.

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

01 lut 2013, 13:38

Dziękuję za wyjaśnienie.

Re:Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

09 lut 2013, 12:11

Proponuję jeszcze umieścić nr konta bankowego WTG oraz zmienić nazwę"poczta" na "Adres siedziby" zgodnie z drukiem CIT na stronie kontakt
http://www.wtg-gniazdo.org/wiki.php?page=Kontakt

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

15 lut 2013, 17:44

Witam,

miło mi poinformować, że po wielu staraniach udało się wprowadzić nasz numer konta na listę OPP podmiotów uprawnionych do otrzymywania 1% podatku.
Lista znajduje się tutaj:
http://www.mpips.gov.pl/bip/wykaz-organ ... o/#akapit5
a nasza strona informacyjna jest tutaj:
http://wtg-gniazdo.org/wiki.php?page=1procent

Możemy przekazywać 1%.

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

15 lut 2013, 17:57

A więc sukces!!! :D

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

15 lut 2013, 22:09

Gratuluję ! Uporczywie, to czasem skutecznie.
Cieszę się, bo uprzednio już trochę ryzykując,
ale wierząc w Was, przekonałem 4 kolegów
ryczałtowców do przekazania WTG swoich 1%.
Teraz można się postarać bez ryzyka.
Z życzeniami jak największych wpływów
E.Małecki

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

26 lut 2013, 18:57

Uporczywość została ...nagrodzona. Otrzymaliśmy pierwszą wpłatę z US Kielce za którą bardzo, bardzo dziękujemy. Kwota niewielka (109,50), ale od czegoś trzeba zacząć. Najważniejsze, że system już działa i dalsze wpłaty, na które wszyscy bardzo liczymy, nie przepadną.:)

Wojtek

p.s. Dla pamięci. W druku PIT wystarczy podać nasz nr KRS 0000309548, resztę załatwia Urząd Skarbowy. Można również podać swoje dane ,a wtedy będziemy mieli przyjemność przesłać podziękowania imienne. :)

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

26 lut 2013, 20:57

Cieszę się, że w końcu udało się pokonać biurokratyczną machinę i można już dokonać odpisu co niniejszym czynię. Co do wysokości przekazywanych kwot nie mamy na to większego wpływu uważam, że ważniejsze jest to by było Nas jak najwięcej a początki są zawsze trudne.
pozdrawiam
Zofia

Re: Komunikat w sprawie odpisu 1% podatku

15 maja 2013, 10:34

Witam,

dziękujemy wszystkim osobom, które przekazały swój 1% podatku na rzecz WTG. Wpływają już pierwsze wpłaty od urzędów skarbowych, więc system działa i w tym roku można powiedzieć, że wszystko się udało. O wysokościach wpłat będziemy informowali co jakiś czas, ostatnie wpłaty mają być rozliczone do lipca.

Jednocześnie dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do rozpropagowania możliwości odliczenia 1% na rzecz WTG.
Dla informacji podam, że Jarkowi udało się umieścić 10-sekundowy filmik reklamowy WTG na platformie SMART TV. Prezentacja w formatach http://wtg-gniazdo.org/upload/prezentac ... v_2013.pdf" (PDF) i http://wtg-gniazdo.org/upload/prezentac ... v_2013.ppt (PPT)
Odpowiedz